Spalovací motory nás provázejí už od počátku průmyslové revoluce a jejich výroba představuje podstatnou část ekonomiky České republiky. Současně jejich využití staví před dnešní společnost výzvu v podobě nároků na snížení spotřeby fosilních paliv a jejich nahrazování obnovitelnými zdroji a také požadavek snižování a lepší kontroly emisí. Obojí pak vede k nutnosti modifikace stávajících palivových systémů, jejichž nezanedbatelnou část tvoří polymerní materiály. Konstrukční plasty využívané v automobilovém průmyslu jsou levné, jednoduše zpracovatelné a mají požadované mechanické vlastnosti. Jejich parametry však musí být upravovány s ohledem na měnící se složení palivových směsí a nových nároků na konstrukci.
FTIR spektra měřena na řezu výlisku; od povrchové amorfní vrstvy vznikající při kontaktu vstřikované taveniny se vstřikovací formou směrem ke krystalickému středu finálního výlisku
Ve spolupráci s firmou Robert Bosch, spol. s r.o. probíhá vývoj konstrukčního řešení umožňující využívání palivových směsí s vyšším obsahem etanolu, který je často složkou palivových směsí vyráběnou z obnovitelných zdroj. Jeho chemicko-fyzikální vlastnosti však kladou zvýšené nároky bariérové vlastnosti polymerních součástek vůči parám palivových směsí, aby nedošlo ke znehodnocení dalších částí motoru korozí. Součástí spolupráce je také využití metod vibrační spektroskopie pro stanovení amorfní/krystalické fáze konstrukčního polymeru, jejíž zastoupení ovlivňuje difuzní vlastnosti materiálu.
Zároveň se Ústav makromolekulární chemie podílí na designu testu umožňující rychlejší a levnější sledování emisních parametrů palivových systémů.
V návaznosti na pilotní projekt financovaného z programu AV21, který se soustředil na využití vibrační spektroskopie pro stanovení průniku palivových složek v polymeru, byla rozvinuta širší spolupráce mezi Ústavem makromolekulární chemie AV ČR, v.v.i., a společností Robert Bosch, spol. s r.o.